Lördag 30:e April. Mariana

Idag så skiner solen men det verkar blåsa lite, +6,7 grader i skuggan och klockan är 08:27
Graviditetsvecka 41+6 och jag kan börja kalla mej själv Nellie the elefant.
Torsdag den 28:e så ringde de ifrån Falun vid halv 11 och ville att jag skulle befinna mej på ultraljud där kl 14 så det var bara att slänga sej på telefon och fixa barnvakt, få hem Jimmy och åka iväg. Jimmy hade naturligtvis fått punktering på bilen den dan så den stod på verkstan när jag ringde han men vi kom i tid till lasarettet iaf.
De mätte barnet och fostervattnet och allt såg bra ut, nu såg jag även själv vad det är för kön så det är ingen tvekan om det. Bebisens uppskattade vikt var 3900g nånting och så kunde det fela med 10% hit eller dit så med andra ord kan den typ väga allt emellan 3500-4500 eller ännu mera innan det här är klart, jag hoppas på det lägsta beloppet!
Innan besöket var över så förklarade barnmorskan väldigt bestämt och såg en smula sträng ut att barnet har det bäst i magen och det alldra bästa är om förlossningen får sätta igång av sej själv. Sedan avslutade hon samtalet med "och så mår du ju bra och har en normal graviditet".
De senaste 2 dygnen så har jag funderat på vad en normal graviditet är egentligen. Jag har ju mått toppen de andra 2 och allt har väll nästan varit som vanligt förutom att man är lite otympligare bara. Den här gången så har jag mått illa sedan dagen då jag blev befruktad, haft problem med humöret och underliga dofter, foglossningar sista 3 månaderna så Jimmy har fått lov att lyfta mej ur sängen och tårarna har kommit för smärtan är olidlig, hinner inte till toaletten alla ggr på morgonen för att det värker i benen, jag kan inte ligga på rygg för då låser sej svanken, jag har sovit sittande i en fotölj i 1½ månad för att kunna kontrollera smärtorna och ta mej upp själv när Jimmy jobbar, jag får lov att hoppa på kryckor när det är som värst och det är oxå påfrestande, jag samlar på mej vatten i kroppen så jag kan inte ha skor längre och det sticks i fötterna även fastän jag har stödstrumpor och så har jag haft halsbränna i sissådär 7 månader.
Men det är ju en heelt normal graviditet! jag vågade naturligtvis inte säga emot surtanten som inte ens frågade MIG hur JAG mår utan stödde mej på Jimmy och linkade haltade ut ur rummet och åkte hem igen. Vi har fått en ny tid på måndag och det skulle bli samma visa då att om allt såg bra ut så får vi åka hem igen. Jag hatar Falu lasarett just nu, bara så ni vet!
Igår så låg jag och surade typ hela dagen bl.a för att jag inte har kläder som täcker kroppen och som ser bra ut. Jag hatar mina ben och mina fötter som ser ut som ett svullet lik. Men Det blev väll lite bättre när hjärtat kom hem och hjälpte mej att leta igenom garderoberna och sen lyckades jag faktiskt hitta ett par ballerinaskor som var så pass breda att jag kunde få på mej dem, lite roligare att ha än ett par slitna foppisar.
Sen på kvällen så var Viktoria på handbollsträning och jag å Jimmy var på årsmöte med föreningen där jag nu blivit medlem.
Idag så ska vi vattna gräsmattan, annars så har vi inget speciellt planerat så det blir väl att mysa runt mest. Ikväll så ska vi hem till några bekanta och grilla och så ska vi ner på byn och kolla på brasan.
Hoppas att ni får en fin valborg allihopa!

Kommentarer
Postat av: Elenore

Men usch gumman, jag lider verkligen med dig!! Hoppas du blir igång satt snart om inte bebisen hittar ut själv ;-) Låter inte alls som du har en "normal" graviditet i mina öron. Men tydligen så är ju allt normalt när man är gravid...

Massa kramar till dig!!

2011-04-30 @ 21:46:30
URL: http://hubbis.blogg.se/
Postat av: Eva

Visst är det ett elände när man går över tiden?! 10 dagar gick jag över med Zäm och det var de värsta dagarna i mitt liv! Över 20 kg gick jag upp i vikt med honom oxå....vatten i hela kroppen, kände mej som en elefant! Blev inlagd för att sätta igång det hela då min lever inte orkade mera. Men det behövdes inte sättas igång för på natten gick vattnet. Foglossning hade jag med nr 2...David...trodde jag skulle dö av smärta! Men trots att helvete man går igenom så är det värt det!!! Och en sak är säker....det blir ju till slut...en graviditet går ju liksom inte över;)

Önskar dej lycka till när det är dags!

2011-05-01 @ 00:24:39
URL: http://chawah.blogg.se/
Postat av: Anna

Men fy jag lider med dig jag med...

Min förlossning startade när jag hade gått 12 dagar över tiden och skulle på ultraljud samma dag. Hade det inte hänt så skulle jag blivit igångsatt efter 3 dagar. Aldrig att jag hade gått en dag längre än det, det var länge nog. Ren pest och pina. Det enda som verkar vara normalt med din graviditet är ju att barnet mår bra, och det är ju det dom tar hänsyn till. Det var samma för mig, jag höll på att gå under av alla krämpor, men dom ville inte göra något för mig heller förrän jag gått 15 dagar över. Som sagt jag är glad att det startade av sig själv innan,jag hade utifall att i flera dagar laddat upp med den långa svordomsramsan inför det där ultraljudsbesöket. Hoppas det kommer igång snart åt dig!!! Kram :)

2011-05-01 @ 13:19:02
URL: http://annakatarina.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0