Onsdag 10:e Aug.. Lars

Idag så har Linus Pappa namnsdag och när jag såg det så slog det mej att min Mamma brukar dra någon strof ur bondepraktikan varje år den här tidpungten om att Lars kastar kallsten i vattnet. Jag minns inte exakt hur hon brukar säga så jag googlade ämnet och hittade då det här:
1 Larsdagen har alltid varit en vändpunkt för vädret och en mängd spådomar är förknippade kring den 10.

2 Lars kastar andra kallsten i vattnet (Gästrikland).

3 Blir det östanväder på Larsdagen blir det en snörik vinter (Västergötland).

4 Lasse och Bynolle (Bartolomeus 24/8) är synnerligen dåliga slåtterkarlar. Men för de med sig klart väder blir hösten prima och vintern sträng (Halland).

5 Kall Larsmässa ger god höst - och tvärtom (Hälsingland).

Jag har en egen bondepraktika men den står på gammelsvenska och är så krånglig att läsa så den orkar jag inte öppna idag. Hur som helst så börjar då badvattnet bli kallare nu, så då vet vi det.
Sen kollade jag mitt horoskop idag på fejjan och det såg också ganska spännande ut, Tvillingarna idag:
En partner, affärspartner, kanske en öppen fiende, kommer att vara i vägen för någon slags karriär eller för dina affärsplaner. Din kreativitet och charm är dock högre än vad du kan ge dig själv beröm för, och lite kreativ framfusighet från din sida kommer att få dig att lyckas.
Sist men inte minst så läste jag ett sånt härligt inlägg, egentligen så är jag lite emot sådana massutlägg med en massa klyschor och sunt förnuft för de är så förutsägbara och tar mest bara tid att skrolla förbi när man ska kolla dagens händelser, men just den här var så bra så det får vara dagens visdomsord till mina läsare! :
Pratar du bakom min rygg, betyder det att jag är längre bort än du.
Kommenterar du mitt liv, betyder det att mitt liv är mer spännande än ditt..
Har du tid att leta efter mina misstag, betyder det att du är avundsjuk...
Fortsätt med det du... så lever JAG livet under tiden...:))
Jaha då har vi fått lite allmänbildning om bondepraktikan och vanligt folkvett idag. Annars så småregnar det lite idag +12,3 grader vilket jag är en smula bitter över för jag skulle så gärna vilja måla barnens båt. Det ser faktiskt ut som att regnet kommer från öst (den där har ju ingen koll på nå väderstreck tänker Jimmy nu) men jo jag tror mej faktiskt veta var jag har norr någonstans även fast det är längesen jag såg karlavagnen nu :)
Igår så klippte jag gräset och fixade en bild på våran fina gång som äntligen blev färdig till slut. Det var ju inte bara att tjopp tjopp å dit me plattorna som jag hade tänkt direkt, jag kan ju varna andra par att det är värre än att sätta ihop en IKEA-möbel tillsammans! Men nu är dom där och vi är mkt nöjda båda 2 :)
Här är strax före vi började mäta och gräva
Och så här blev det färdiga resultatet, å va nöjd jag är! Det är katten med som ni ser ;)
Katten har föresten bytt namn från Fjant till Kungen och han gillar det, hela han flinar och sträcker på sej när man kallar han kungen. Det är ju han som bestämmer allt här hemma och så har vi ju den lilla kungen Ralf då förståss som oxå bestämmer en hel del.
Nehej nu verkar det som att Ralf vill ha mat och så ser jag på klockan att det kanske är dax att klä på sej. Lär då be brudarna slita sig från TV:n och leka lite tillsammans istället för att sitta framför dummburken. Viktoria har en kompis här som sovit över.
Jo jag måste ju skryta lite innan jag slutar skriva. Igår kvälls så var det 3:e kvällen på raken som familjen var ute och joggade tillsammans :) Jäsiken anacka va duktiga vi är! och sedan så plockade vi en hel del lingon på bara några minuter, nästan en halv 10 liters hink så jag tänkte fyllla på resten idag och göra lite lingonsylt. Finns hur mkt lingon som helst här hemma! Sen läste Jimmy på lite om strandskyddslagen och allemansrätten och vad som gäller när man har en skogstomt med strand och det visade sig att allemansrätten gäller inte som vi tidigare trott, det är bara för att vi har tomt. Så nu är alla bär mina och alla andra snyltare kan dra åt varmare breddgrader, även badgäster som vandaliserar och skräpar ner. De hade ju släpat ut våra möbler i vattnet för någon helg sedan förbannade vandaler! Grrrrr
Jaha nehej nu lär jag göra någon nytta sa käringa som satt på rôva!
Ha en strålande dag allesammans :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

"Kall Larsmässa ger god höst" borde betyda att vi får en god höst nu då eftersom det är skitkallt ute. Hoppas att god översätts till solig och varm. Blev himla fint och stor skillnad med plattorna! Kramar till allihop! :)

2011-08-10 @ 13:22:08
Postat av: Carola Persson

Å nu blev jag ju inge nyfiken alls vem som skrivit ;) Ja det är bara att hålla tummarna nu för en fin höst!!

2011-08-10 @ 16:30:02
URL: http://carolap.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0